Anmäla ny/ändring hälsoskyddsverksamhet
Den här tjänsten kräver inloggningAnvänd denna e-tjänst för att
- Anmäla ny hälsoskyddsverksamhet, så som bassängbad, hygienisk verksamhet (risk för blodsmitta), solarium och undervisningslokaler.
- Lämna information om ägarbyte/övertagande av verksamhet.
- Lämna information om flytt av befintlig verksamhet till en ny lokal.
- Meddela förändringar eller namnbyte av en befintlig hälsoskyddsverksamhet.
- Lämna information om att verksamheten upphör.
Viktigt att veta innan du skickar in din anmälan
En anmälningspliktig verksamhet får startas tidigast sex veckor efter det att en anmälan har lämnats in till oss, om vi inte meddelar något annat.
Vad gäller när en ny verksamhetsutövare tar över en befintlig verksamhet som utför hygienisk behandling med skärande och stickande verktyg?
Om det är samma typ av behandlingar som utförs utan att någon ny behandling tillförs till verksamheten, så ska den nye verksamhetsutövaren meddela oss om att det är en ny verksamhetsutövare men verksamheten är oförändrad och allt fortsätter enligt tidigare anmälan.
Om ägarbytet innebär förändringar i verksamheten med nya behandlingar eller förändringar i lokalen eller nya lokaler, så ska en ny anmälan göras. Är du osäker på vad som gäller för dig kan du kontakta miljö- och hälsoskyddsförvaltningen.
Avgift
Vi tar ut en timavgift för handläggning av din anmälan av hälsoskydds verksamhet enligt gällande taxa. Taxan kan läsas på www.varberg.se (under Kommun och Politik - Ordningsregler och styrdokument – Taxor – ”Taxa för prövning och tillsyn nom miljöbalken område” samt bilaga A och B.
Handläggningstiden kan bli längre om handlingarna inte är kompletta.
Om e-tjänsten
E-tjänsten avbryts om du är inaktiv mer än 60 minuter. Glöm därför inte att trycka på SPARA-knappen.
Du måste ha E-legitimation/BankID för att kunna använda e-tjänsten.
Om du agerar för ett företag kommer du kunna ange det i tjänsten, men du loggar alltid in med ditt personliga BankID för att kunna anmäla.
Personer med skyddad identitet ska inte använda denna e-tjänst.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Organisationsnummer
För att handlägga ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- I enlighet med arkivlagen
- Personuppgifterna lagras i 90 dagar i Abou, därefter gallras de.
Mottagare av personuppgifter
Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen
Övriga upplysningar
Personuppgifter hanteras i verksamhetssystemet Ecos och Abou.
Läs mer om behandling av personuppgifter inom Varbergs kommun Dataskyddsförordningen, GDPR | Varbergs kommun
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten lämnas i första hand till personuppgiftsansvarig, se kontaktuppgifter nedan.
Du kan även välja att vända dig till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Kommunens dataskyddsombud når du på dataskyddsombud@varberg.se eller 0300-83 40 66
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och hälsoskyddsnämnden
mhn@varberg.se
Varberg direkt
varbergdirekt@varberg.se
+4634088000
Följande behövs för e-tjänsten
- Inloggning med bank-id
- Uppgifter om verksamheten som ska startas och lokalen som ska användas
- Planritning
- Redovisning av ventilationssystem och luftflöden