Klagomålsanmälan inom förskolan och grundskolan
Har du klagomål på:
- kommunala och fristående förskolor, pedagogisk omsorg,
- kommunala grundskolan (inklusive anpassad grundskola),
- kommunala fritidshem
Observera att fristående grundskolor (fritidshem) har en egen klagomålshantering.
Vad är ett klagomål?
Ett klagomål är i det här fallet när du inte är nöjd med saker som har med förskolan eller skolan att göra. Det är viktigt att du berättar för oss om du tycker att något inte fungerar. Det kan till exempel vara:
- Hur du, ditt barn eller någon annan blir behandlad
- Hur verksamheten fungerar
- Hur utbildningen genomförs.
Vad som räknas som ett klagomål är individuellt. Varje enskild person har rätt till sin upplevelse, och det är denna upplevelse som gäller vid anmälan om klagomål. Den enskilde personen bestämmer själv om den vill lämna ett klagomål eller inte.
Läs mer om Klagomål inom förskolan och skolan
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Mobilnummer
För att handlägga ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- 18 månader
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter inom Varbergs kommun Dataskyddsförordningen, GDPR | Varbergs kommun
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten lämnas i första hand till personuppgiftsansvarig, se kontaktuppgifter nedan.
Du kan även välja att vända dig till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Kommunens dataskyddsombud når du på dataskyddsombud@varberg.se eller 0300-83 40 66
Personuppgiftsansvarig
FGN
fgn@varberg.se
Sanija Bajric
sanija.bajric@varberg.se