Anmälan om torrtoalett och eget omhändertagande av latrin
Använd denna e-tjänst för att
- Ansökan om torrtoalett/förbränningstoalett
- Anmälan om eget omhändertagande av latrin
Dokument som du behöver bifoga eller skicka med post
- Situationsplan, placering av torrtoaletten (om inte i huset), komposten, egen och grannars vattentäkter och vart bad-, disk-, och tvättvatten (BDT) leds.
- Teknisk beskrivning/information från tillverkaren om produkten,
- Om egen konstruktion, bild och förklaring på funktion
- Fullmakt, om du lämnar in ansökan för någon annan
När du ansökt
Efter att en komplett ansökan/anmälan inkommit gör miljö- och hälsoskyddsförvaltningen en bedömning på om hanteringen anses godtagbar. Är inte ansökan/anmälan komplett blir handläggningstiden längre.
När din ansökan/anmälan är komplett och bedöms som godtagbar, meddelar miljö- och hälsoskyddsförvaltningen tillstånd att installera torrtoalett/kompost.
Observera att du oftast behöver en lösning för ditt BDT-vatten. Om du samtidigt ansöker om BDT- skriv diarienumret på din ansökan under ”övrigt”.
Anmälan om BDT kan göras via e-tjänst Eget avlopp | Varbergs kommun
Avgift
Vi tar ut en fast avgift för handläggning av din anmälan/ansökan om torrtoalett och eget omhändertagande av latrin enligt gällande taxa. Taxan kan läsas på www.varberg.se (under Kommun och Politik - Ordningsregler och styrdokument – Taxor – ”Taxa för prövning och tillsyn nom miljöbalken område” samt bilaga A och B.
Om e-tjänsten
E-tjänsten avbryts om du är inaktiv mer än 60 minuter. Glöm därför inte att trycka på SPARA-knappen.
Du måste ha E-legitimation/BankID för att kunna använda e-tjänsten.
Om du agerar för ett företag kommer du kunna ange det i tjänsten, men du loggar alltid in med ditt personliga BankID för att kunna anmäla.
Personer med skyddad identitet ska inte använda denna e-tjänst.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
För att handlägga ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- I enlighet med arkivlagen
- Personuppgifterna lagras i 90 dagar i Abou, därefter gallras de.
Mottagare av personuppgifter
Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen
Personuppgifter hanteras i verksamhetssystemet Ecos och Abou.
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter inom Varbergs kommun Dataskyddsförordningen, GDPR | Varbergs kommun
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten lämnas i första hand till personuppgiftsansvarig, se kontaktuppgifter nedan.
Du kan även välja att vända dig till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Kommunens dataskyddsombud når du på dataskyddsombud@varberg.se eller 0300-83 40 66
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och hälsoskyddsnämnden
mhn@varberg.se
Varbergs Direkt
varbergdirekt@varberg.se
034088000