Anmälan om torrtoalett och eget omhändertagande av latrin
Använd denna e-tjänst för att
- Ansökan om torrtoalett/förbränningstoalett
- Anmälan om eget omhändertagande av latrin
Dokument som du behöver bifoga eller skicka med post
- Situationsplan, placering av torrtoaletten (om inte i huset), komposten, egen och grannars vattentäkter och vart bad-, disk-, och tvättvatten (BDT) leds.
- Teknisk beskrivning/information från tillverkaren om produkten,
- Om egen konstruktion, bild och förklaring på funktion
- Fullmakt, om du lämnar in ansökan för någon annan
När du ansökt
Efter att en komplett ansökan/anmälan inkommit gör miljö- och hälsoskyddsförvaltningen en bedömning på om hanteringen anses godtagbar. Är inte ansökan/anmälan komplett blir handläggningstiden längre.
När din ansökan/anmälan är komplett och bedöms som godtagbar, meddelar miljö- och hälsoskyddsförvaltningen tillstånd att installera torrtoalett/kompost.
Observera att du oftast behöver en lösning för ditt BDT-vatten. Om du samtidigt ansöker om BDT- skriv diarienumret på din ansökan under ”övrigt”.
Anmälan om BDT kan göras via e-tjänst Eget avlopp | Varbergs kommun
Avgift
Vi tar ut en fast avgift för handläggning av din anmälan/ansökan om torrtoalett och eget omhändertagande av latrin enligt gällande taxa. Taxan kan läsas på www.varberg.se (under Kommun och Politik - Ordningsregler och styrdokument – Taxor – ”Taxa för prövning och tillsyn nom miljöbalken område” samt bilaga A och B.
Om e-tjänsten
E-tjänsten avbryts om du är inaktiv mer än 60 minuter. Glöm därför inte att trycka på SPARA-knappen.
Du måste ha E-legitimation/BankID för att kunna använda e-tjänsten.
Om du agerar för ett företag kommer du kunna ange det i tjänsten, men du loggar alltid in med ditt personliga BankID för att kunna anmäla.
Personer med skyddad identitet ska inte använda denna e-tjänst.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Ändamålet med behandlingen
För att handlägga ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan.
Rättslig grund för behandlingen
Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- I enlighet med arkivlagen
- Personuppgifterna lagras i 90 dagar i Abou, därefter gallras de.
Mottagare av personuppgifter
Miljö- och hälsoskyddsförvaltningen
Personuppgifter hanteras i verksamhetssystemet Ecos och Abou.
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter inom Varbergs kommun Dataskyddsförordningen, GDPR | Varbergs kommun
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten lämnas i första hand till personuppgiftsansvarig, se kontaktuppgifter nedan.
Du kan även välja att vända dig till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Kommunens dataskyddsombud når du på dataskyddsombud@varberg.se eller 0300-83 40 66
Personuppgiftsansvarig
Miljö- och hälsoskyddsnämnden
mhn@varberg.se
Varbergs Direkt
varbergdirekt@varberg.se
034088000