För att kunna ansöka om bidrag ska föreningen:
- Verka i Varbergs kommun och rikta sig till kommunens invånare.
- Vara ett viktigt komplement till socialnämndens arbete.
- Ha som huvudsyfte att ge stöd till målgrupper inom socialnämndens område.
- Ha bedrivit verksamhet i minst ett år för att kunna söka verksamhetsbidrag.
- Ha stadgar och en styrelse som valts på ett årsmöte.
- Ge socialnämnden den information som behövs för att kontrollera uppgifter och bidrag.
- Ha ett organisationsnummer samt eget plus- eller bankgiro.
Ansökan Ansökan ska vara komplett, underskriven av behörig firmatecknare och innehålla:
- Beskrivning av föreningens mål och aktiviteter, samt hur bidraget ska användas.
- Information om personalkostnader och personalens uppgifter.
- Redovisning av bidrag från andra finansiärer.
Till ansökan ska också bifogas:
- Stadgar, styrelse och revisorer (godkända på årsmöte).
- Budget för ansökningsåret.
- Årsredovisning och revisionsberättelse.
Verksamhetsberättelse, där det ska framgå:
- Hur föregående års bidrag använts.
- Om målen förra året uppnåddes.
- Antal aktiviteter och styrelsemöten.
- Antal medlemmar under året.