Komplettera ditt bygglovsärende

LÄS MER

Här kan du som privatperson eller företag utföra följande åtgärder i ditt byggärende:

  • Komplettera inför lov, förhandsbesked, anmälan och strandskydd
  • Komplettera inför startbesked efter godkänt bygglov
  • Komplettera inför slutbesked
  • Lämna in bemötande för att svara på inkomna yttranden eller kommunicering

Komplettera inför lov, förhandsbesked, anmälan och strandskydd

Bygglovsavdelningen kan be dig att komplettera med fler handlingar och eller revidera redan bifogade handlingar. Det är handläggaren som avgör vilka handlingar som krävs och vad dessa ska innehålla för att vara korrekta underlag inför beslut. Du kan också på eget initiativ skicka in kompletterande handlingar i ditt ärende.

Kompletteringar inför startbesked

Du behöver ha fått startbesked för att kunna påbörja din åtgärd. Vilka handlingar du behöver skicka in för att få startbesked framgår i ditt beslut. Vi kommer att gå igenom de handlingar du skickat in och göra bedömningen om vi kan bevilja startbesked. Om vi saknar något kommer vi höra av oss till dig.

Kompletteringar inför slutbesked

Innan du får börja använda din byggnad måste du ha ett slutbesked. I ditt startbesked står det vilka handlingar du ska lämna in för att få slutbesked. 

Vi kommer att gå igenom de handlingar du har lämnat in och då göra bedömningen om vi kan medge slutbesked och om byggnaden eller byggnadsdelen kan börja användas. Om vi saknar något kommer vi att höra av oss till dig.

Logga in

För att använda denna e-tjänst loggar du in med e-legitimation. Du kan när som helst under din registrering spara och välja att fortsätta senare genom att gå in på Min sida längst upp på sidan eller starta e-tjänsten på nytt. Du kommer då få en fråga om du vill återuppta ärendet.

Vad händer när du skickat in kompletteringar?

När vi tagit emot dina handlingar kommer en handläggare att titta på dem och återkoppla till dig. Inkomna uppgifter blir allmän handling och kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Uppgifterna som du lämnar sparas så länge de behövs enligt nämndens dokumenthanteringsplan. 

Skyddad identitet

Använd inte e-tjänsten om du har skyddad identitet. Vänd dig till Varberg direkt på 0340-880 00 så hjälper vi dig.

 

 

Följande behövs för e-tjänsten

  • Inloggning med bank-id