Komplettera ditt bygglovsärende
Här kan du som privatperson eller företag utföra följande åtgärder i ditt byggärende:
- Komplettera inför lov, förhandsbesked, anmälan och strandskydd
- Komplettera inför startbesked efter godkänt bygglov
- Komplettera inför slutbesked
- Lämna in bemötande för att svara på inkomna yttranden eller kommunicering
Komplettera inför lov, förhandsbesked, anmälan och strandskydd
Bygglovsavdelningen kan be dig att komplettera med fler handlingar och eller revidera redan bifogade handlingar. Det är handläggaren som avgör vilka handlingar som krävs och vad dessa ska innehålla för att vara korrekta underlag inför beslut. Du kan också på eget initiativ skicka in kompletterande handlingar i ditt ärende.
Kompletteringar inför startbesked
Du behöver ha fått startbesked för att kunna påbörja din åtgärd. Vilka handlingar du behöver skicka in för att få startbesked framgår i ditt beslut. Vi kommer att gå igenom de handlingar du skickat in och göra bedömningen om vi kan bevilja startbesked. Om vi saknar något kommer vi höra av oss till dig.
Kompletteringar inför slutbesked
Innan du får börja använda din byggnad måste du ha ett slutbesked. I ditt startbesked står det vilka handlingar du ska lämna in för att få slutbesked.
Vi kommer att gå igenom de handlingar du har lämnat in och då göra bedömningen om vi kan medge slutbesked och om byggnaden eller byggnadsdelen kan börja användas. Om vi saknar något kommer vi att höra av oss till dig.
Logga in
För att använda denna e-tjänst loggar du in med e-legitimation. Du kan när som helst under din registrering spara och välja att fortsätta senare genom att gå in på Min sida längst upp på sidan eller starta e-tjänsten på nytt. Du kommer då få en fråga om du vill återuppta ärendet.
Vad händer när du skickat in kompletteringar?
När vi tagit emot dina handlingar kommer en handläggare att titta på dem och återkoppla till dig. Inkomna uppgifter blir allmän handling och kan komma att lämnas ut enligt offentlighetsprincipen. Uppgifterna som du lämnar sparas så länge de behövs enligt nämndens dokumenthanteringsplan.
Skyddad identitet
Använd inte e-tjänsten om du har skyddad identitet. Vänd dig till Varberg direkt på 0340-880 00 så hjälper vi dig.
Varberg direkt
varbergdirekt@varberg.se
0340-88000
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
Ändamålet med behandlingen
För att handlägga ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan.
Rättslig grund för behandlingen
Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- I enlighet med arkivlagen
- Personuppgifterna lagras i 90 dagar i Abou, därefter gallras de.
Mottagare av personuppgifter
Stadsbyggnadskontoret
Övriga upplysningar
Personuppgifter hanteras i verksamhetssystemet ByggR/Nova och i Abou.
Läs mer om behandling av personuppgifter inom Varbergs kommun Dataskyddsförordningen, GDPR | Varbergs kommun
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten lämnas i första hand till personuppgiftsansvarig, se kontaktuppgifter nedan.
Du kan även välja att vända dig till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Kommunens dataskyddsombud når du på dataskyddsombud@varberg.se eller 0300-83 40 66
Personuppgiftsansvarig
Byggnadsnämnden
bn@varberg.se