Ansökan om ändrade betalningsvillkor för faktura
Den här tjänsten kräver inloggningOm du inte kan betala en faktura från oss kan du antingen ansöka om att flytta fram förfallodatumet eller ansöka om få dela upp fakturan på flera månader. Du använder denna e-tjänst för båda ansökningstyperna.
Om din ansökan godkänns kommer du att få betala så kallad dröjsmålsränta (en kostnad för att du inte betalar i tid, baserad på hur många dagar fakturan varit obetald). Om du väljer att delbetala fakturan får du också betala 170 kronor som en engångsavgift.
Det kostar ingenting om din ansökan inte godkänns. Läs mer om dröjsmålsränta längre ner.
Flytta fram förfallodag
Du kan skjuta upp betalningen av din faktura med 30 dagar. Din ansökan ska skickas innan fakturans förfallodag. Om din ansökan godkänns kommer du att behöva betala både fakturabeloppet och en dröjsmålsränta.
Uppgifter att ha till hands
För att ansöka om att flytta fram förfallodag behöver du veta vilket fakturanummer det gäller och vem som står som fakturamottagare. Om du ansöker för ett företag behöver du veta ert organisationsnummer.
Delbetalning
Om du vill dela upp din faktura och betala ett mindre belopp varje månad under en period kan du ansöka om en avbetalningsplan.
Om din ansökan godkänns kommer du att behöva betala både fakturabeloppet och en dröjsmålsränta på det belopp du har kvar att betala. Du får också betala en engångsavgift på 170 kronor.
Uppgifter att ha till hands
För att ansöka om delbetalning behöver du veta vilket fakturanummer det gäller och vem som står som fakturamottagare. Om du ansöker för ett företag behöver du veta ert organisationsnummer. I e-tjänsten kommer du att få ange hur många månader du vill dela upp fakturabeloppet på. Du kan som mest välja 36 månader.
Dröjsmålsränta
Dröjsmålsräntan är normalt Riksbankens referensränta (januari 2023: 2,5%) plus 8 procentenheter.
Exempel på hur du räknar ut dröjsmålsränta för en faktura: Om fakturan ursprungligen var på 10 000 kronor, nuvarande referensräntan är 2,5 procent per år och fakturan är 30 dagar försenad, då beräknas den:
(10 000 x (2,5%+ 8%) x 30)/365 = 86,30 kr)
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
För att handlägga ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- 1 år
Mottagare av personuppgifter
Kommunstyrelsensförvaltning
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter inom Varbergs kommun Dataskyddsförordningen, GDPR | Varbergs kommun
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten lämnas i första hand till personuppgiftsansvarig, se kontaktuppgifter nedan.
Du kan även välja att vända dig till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Kommunens dataskyddsombud når du på dataskyddsombud@varberg.se eller 0300-83 40 66
Personuppgiftsansvarig
Kommunstyrelsens förvaltning
ks@varberg.se
Ekonomikontoret
info.eko@varberg.se
+4634088000