Elevinformation skolstart
Den här tjänsten kräver inloggningNär ett nytt läsår startar behöver du som vårdnadshavare lämna uppgifter om ditt/dina barn. Det gör du för att skolan alltid ska ha aktuell information om sina elever.
Har du barn som redan går i grundskolan är det viktigt att vänta till 16 juni med att använda e-tjänsten. Den tidpunkten flyttas eleverna över till nästa årskurs i våra system och rätt information är kopplat till ditt barn. Gör du det tidigare kan uppgifter behöva kompletteras i efterhand.
Du som har barn som till hösten börjar förskoleklass kan redan nu använda e-tjänsten.
Du behöver ha e-legitimation (BankID) för att kunna använda e-tjänsten.
Om du enbart önskar uppdatera dina kontaktuppgifter under läsåret på grund av t.ex. nytt telefonnummer eller ny mailadress kan du istället gå till denna e-tjänst: Uppdatera kontaktuppgifter
Inlämnade uppgifter ska signeras av barnets båda vårdnadshavare
1. Vårdnadshavare 1 fyller i e-tjänsten
2. Vårdnadshavare 2 får SMS och/eller e-post med en länk till ärendet
3. Vårdnadshavare 2 loggar in med BankID och kontrollerar uppgifterna
4. Vårdnadshavare 2 godkänner uppgifterna genom att signera med BankID
Är du ensam vårdnadshavare behöver enbart du signera.
Vänd dig till skolan ifall båda vårdnadshavarna inte har möjlighet att signera.
E-tjänstens innehåll
• Kontaktuppgifter till elev, vårdnadshavare och extra anhörig
• Kostintyg, intyg som lämnas av vårdnadshavare i e-tjänsten
• Annan information som är viktig att veta om eleven
• Samtycke om publicering av bilder/film
• Godkännande av villkor för elevskåp
• Godkännande av villkor av digitalt verktyg
Första gången du använder skolstartstjänsten lägger du in alla dina uppgifter. Ändras elevinformationen går det bra att justera uppgifterna i Mina Sidor.
E-tjänsten ska inte användas om elev eller vårdnadshavare har skyddad identitet! Använd istället blanketterna som finns under knappen blanketter, blanketten lämnas sedan till ditt barns klassföreståndare. Även i familjer där den vuxen inte är vårdnadshavare, tex familjehem, behöver blankett fyllas i och lämnas till barnets klassföreståndare.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Kostpreferenser
För att handlägga ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- Till eleven lämnar grundskolan, alternativt när uppgifterna inte längre är relevanta
Mottagare av personuppgifter
Förskole- och grundskoleförvaltningen
Personuppgifterna kommer hanteras i e-tjänsteplattformen Open ePlatform och skolans verksamhetssystem.
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter inom Varbergs kommun Dataskyddsförordningen, GDPR | Varbergs kommun
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten lämnas i första hand till personuppgiftsansvarig, se kontaktuppgifter nedan.
Du kan även välja att vända dig till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Kommunens dataskyddsombud når du på dataskyddsombud@varberg.se eller 0300-83 40 66
Personuppgiftsansvarig
Förskole och Grundskolenämnden
fgn@varberg.se
Varberg Direkt
varbergdirekt@varberg.se
0340-88 000