Elevinformation skolstart
Den här tjänsten kräver inloggningNär ett nytt läsår startar behöver du som vårdnadshavare lämna uppgifter om ditt/dina barn. Det gör du för att skolan alltid ska ha aktuell information om sina elever.
Har du barn som redan går i grundskolan är det viktigt att vänta till 16 juni med att använda e-tjänsten. Den tidpunkten flyttas eleverna över till nästa årskurs i våra system och rätt information är kopplat till ditt barn. Gör du det tidigare kan uppgifter behöva kompletteras i efterhand.
Du som har barn som till hösten börjar förskoleklass kan redan nu använda e-tjänsten.
Du behöver ha e-legitimation (BankID) för att kunna använda e-tjänsten.
Om du enbart önskar uppdatera dina kontaktuppgifter under läsåret på grund av t.ex. nytt telefonnummer eller ny mailadress kan du istället gå till denna e-tjänst: Uppdatera kontaktuppgifter
Inlämnade uppgifter ska signeras av barnets båda vårdnadshavare
1. Vårdnadshavare 1 fyller i e-tjänsten
2. Vårdnadshavare 2 får SMS och/eller e-post med en länk till ärendet
3. Vårdnadshavare 2 loggar in med BankID och kontrollerar uppgifterna
4. Vårdnadshavare 2 godkänner uppgifterna genom att signera med BankID
Är du ensam vårdnadshavare behöver enbart du signera.
Vänd dig till skolan ifall båda vårdnadshavarna inte har möjlighet att signera.
E-tjänstens innehåll
• Kontaktuppgifter till elev, vårdnadshavare och extra anhörig
• Kostintyg, intyg som lämnas av vårdnadshavare i e-tjänsten
• Annan information som är viktig att veta om eleven
• Samtycke om publicering av bilder/film
• Godkännande av villkor för elevskåp
• Godkännande av villkor av digitalt verktyg
Första gången du använder skolstartstjänsten lägger du in alla dina uppgifter. Ändras elevinformationen går det bra att justera uppgifterna i Mina Sidor.
E-tjänsten ska inte användas om elev eller vårdnadshavare har skyddad identitet! Använd istället blanketterna som finns under knappen blanketter, blanketten lämnas sedan till ditt barns klassföreståndare. Även i familjer där den vuxen inte är vårdnadshavare, tex familjehem, behöver blankett fyllas i och lämnas till barnets klassföreståndare.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
- Kostpreferenser
Ändamålet med behandlingen
För att handlägga ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan.
Rättslig grund för behandlingen
Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- Till eleven lämnar grundskolan, alternativt när uppgifterna inte längre är relevanta
Mottagare av personuppgifter
Förskole- och grundskoleförvaltningen
Personuppgifterna kommer hanteras i e-tjänsteplattformen Open ePlatform och skolans verksamhetssystem.
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter inom Varbergs kommun Dataskyddsförordningen, GDPR | Varbergs kommun
Lämna klagomål på personuppgiftshantering
Klagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten lämnas i första hand till personuppgiftsansvarig, se kontaktuppgifter nedan.
Du kan även välja att vända dig till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Kommunens dataskyddsombud når du på dataskyddsombud@varberg.se eller 0300-83 40 66
Personuppgiftsansvarig
Förskole och Grundskolenämnden
fgn@varberg.se
Varberg Direkt
varbergdirekt@varberg.se
0340-88 000