Ansökan om bygglov, rivningslov och marklov
När du ska bygga nytt, bygga om, bygga till, riva eller göra en markförändring där bygglov behövs, är det den här e-tjänsten du använder. Observera att du inte kan använda e-tjänsten för anmälan av bygglovsbefriade åtgärder t.ex. attefallsbyggnader.
E-tjänsten guidar dig genom ansökningsstegen och talar om vilka handlingar som behövs och vad du behöver fylla i för information. Förbered gärna din ansökan genom att ta fram den information och de handlingar som behövs för den byggåtgärd du vill göra. Då går det snabbare att klicka sig igenom e-tjänsten.
Detta ska finnas med i din ansökan oavsett vad du ansöker om:
• Fastighetsbeteckning. Om du inte känner till din fastighetsbeteckning, så kan du söka upp den på karta.varberg.se genom att fylla i gatuadressen. Därefter klickar du först på Bygga, bo & miljö i vänstermenyn och bockar i rutan Fastigheter: gränser och beteckningar. Klicka på din fastighet så visas fastighetsbeteckningen.
• Relevanta kartor och ritningar. Alla handlingar och kartor bifogar du i formatet .pdf och fotografier bifogar du i formatet .jpg.
Du kan också förbereda dig genom att :
• Kontrollera om det finns planbestämmelser som styr hur man får bygga i ditt område. Om du inte känner till dina planbestämmelser, så kan du söka upp dessa på karta.varberg.se genom att fylla i gatuadressen. Därefter klickar du först på Bygga, bo & miljö i vänstermenyn och bockar i rutan Detaljplaner, gällande. Kicka på din fastighet för att få en länk till gällande detaljplan.
• Informera grannarna om det du ska göra.
Vill du läsa mer om när man behöver bygglov eller inte, så kan du läsa mer på bygglovssidorna på varberg.se. Här kan du också läsa mer om vilka kartor och ritningar som behövs.
Vill du istället ansöka om lov på en blankett hittar du den på varberg.se.
Behandling av personuppgifter
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- Fastighetsbeteckning
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
För att handlägga ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan.
Laglig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- I enlighet med arkivlagen
Övriga upplysningar
För mer information om behandling av personuppgifter inom Varbergs kommun klicka här.
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten kan lämnas kommunens dataskyddsombud, Dataskyddsombud@varberg.se
Du kan även välja att vända dig till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Personuppgiftsansvarig
Byggnadsnämnden
bn@varberg.se
Frågor om e-tjänsten
Varberg direkt
varbergdirekt@varberg.se
0340-880 00
Följande behövs för e-tjänsten
- E-legitimation
- Fastighetsbeteckning
- Kartor och ritningar
Du kommer att gå igenom följande steg:
- Fastighet och byggåtgärd
- Area, material och färg
- Vatten och avlopp
- Kontrollansvarig
- Kontaktuppgifter
- Bilagor
- Betalningsinformation
- Förhandsgranska
- Signera och skicka in