Bygglov - ansökan

LÄS MER

När du ska bygga nytt, bygga om, bygga till, riva eller göra en markförändring som kräver bygglov är det den här e-tjänsten du använder.
Det är bra om du förbereder din ansökan genom att ta fram den information och de handlingar som behövs för den byggåtgärd du vill göra.

Dessa handlingar behöver alltid finnas med i din ansökan, oavsett åtgärd:
•    Fastighetsbeteckning. 
Om du inte känner till aktuell fastighetsbeteckning, så kan du söka upp den på karta.varberg.se genom att fylla i gatuadressen. Därefter klickar du först på Bygga, bo & miljö i vänstermenyn och sedan bockar du i rutan Fastigheter: gränser och beteckningar.
•    Relevanta kartor och ritningar.  

Du kan också förbereda dig genom att :
•    Kontrollera vilka bestämmelser som finns i ditt område.
•    Informera grannarna om det du ska göra. 

E-tjänsten guidar dig genom ansökningsstegen och talar om vilka handlingar som behövs och vad du behöver fylla i för information.
Alla handlingar för dokument och kartor bifogas i formatet .pdf  och för fotografier gäller formatet .jpg.

Vill du istället ansöka om lov på en blankett hittar du den här.

Behandling av personuppgifter

Frågor om e-tjänsten

Följande behövs för e-tjänsten

  • E-legitimation
  • Fastighetsbeteckning
  • Kunskap om detaljplan
  • Kartor och ritningar

Du kommer att gå igenom följande steg:

Föregående Nästa