Frånvaroanmäl en elev i grundskolan
I Skola24 kan du ta del av schema, anmäla frånvaro och ansöka om ledighet för en elev i kommunal grundskola.
Läs mer om ledighet, skolplikt och schema i grundskolan
Inloggning i e-tjänsten
Vårdnadshavare loggar in med bank-id i Skola24. Personer utan fullständigt personnummer eller de som har samordningsnummer behöver användarnamn och lösenord för att kunna logga in. För att få dessa uppgifter kontakta skoladministratör på skolan barnet går.
Schema
För att se en elevs schema behöver vårdnadshavare logga in i e-tjänsten. Elev och vårdnadshavare kan även använda Skola 24s app. Elev loggar in med skolans mejlkonto och väljer Varberg-elev i rullisten. Vårdnadshavare väljer Varberg-vårdnadshavare och loggar in med e-legitimation.
Anmäl frånvaro i skolan
Observera att Skola 24 telefonsvar inte längre är tillgänglig. Du som vårdnadshavare anmäler frånvaro för ditt barn på något av nedan sätt:
- I e-tjänsten
- Via Skola24s app
- Via appen Unikum familj
I samtliga av dessa alternativ är det möjligt att frånvaroanmäla flera dagar i sträck.
Ansök om ledighet
Ledighetsansökan kan endast göras i e-tjänsten eller på blankett ”Ansök om ledighet i grundskolan”. Ledighetsansökan måste skickas in och bekräftas av båda vårdnadshavare minst 14 dagar innan ledighet påbörjas.
Anmäl frånvaro till fritidshemmet
Frånvaro anmäls till fritidshemmet via Tempus, alternativt så anmäls frånvaro till både Skola24 och Tempus via appen Unikum familj.
Skyddad identitet, familjehem och vårdnadshavare som saknar bank-id
E-tjänsten ska inte användas om elev eller vårdnadshavare har skyddad identitet, eller i familj där den vuxne inte är vårdnadshavare samt om vårdnadshavare saknar bank-id. Då ska istället blanketten ”Ansökan om ledighet i grundskolan” användas. Blanketten lämnas till elevens skola.
Personuppgifter som behandlas
- Namn
- Adress
- E-postadress
- Personnummer
- Telefonnummer
- Mobilnummer
För att handlägga ditt ärende registreras och behandlas de personuppgifter som framgår av informationen ovan.
Rättslig grund för behandlingen
- Behandlingen är nödvändig för att utföra en uppgift av allmänt intresse eller som ett led i myndighetsutövning
Lagringstid
- För evigt
Övriga upplysningar
Läs mer om behandling av personuppgifter inom Varbergs kommun Dataskyddsförordningen, GDPR | Varbergs kommun
Lämna klagomål på personuppgiftshanteringKlagomål rörande personuppgiftshanteringen i e-tjänsten lämnas i första hand till personuppgiftsansvarig, se kontaktuppgifter nedan.
Du kan även välja att vända dig till tillsynsmyndigheten, Integritetsskyddsmyndigheten. Besök Integritetsskyddsmyndighetens hemsida (www.imy.se/vagledningar/for-dig-som-privatperson/klagomal/) för mer information om hur du lämnar klagomål.
Kommunens dataskyddsombud når du på dataskyddsombud@varberg.se eller 0300-83 40 66
Personuppgiftsansvarig
Förskole- och grundskolenämnden
fgn@varberg.se
Caroline Sandö
caroline.sando@varberg.se